۱۳۸۹ اردیبهشت ۹, پنجشنبه

آشنایی با پل خشتی لوشان



پل خشتی لوشان بيش از ساخت شاهراه كنونی قزوين ـ رشت و پل بتوني جديد، فقط راه ارتباطي دو سوي رودخانه شاهرود بود و اين اثر ملي در 30/3/77 با شماره فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است. برخي از پژوهندگان ساختمان اين پل را به خسروخان گرجی، حاكم گيلان و برخي ديگر به حاجي محمد هادی تاجر ميانجی كه ساكن قزوين بوده است، نسبت مي‌دهند.
اين بنا در سال 1209(هـ . ق) ساخته شده است. به نظر مي‌رسد اين پل در قرن نهم هجري قمري ساخته شده باشد.پل خشتی لوشان 102 متر طول و هفت متر عرض و چهار چشمه دارد كه دو چشمه آن بزرگ و دو چشمه ديگر كوچك است. در پايه پل اتاق بسيار بزرگي وجود دارد كه ضمن كمك به ايستاديي پل براي اقامت و استراحت كاروانيان در شب و هنگام بارندگي و سرما بسيار مناسب است.
ارتفاع پل از سطح رودخانه تا بلندترين نقطه آن 15 متر است. اين بناي تاريخي در زلزله سال 69 گيلان دچار آسيب بسيار شد كه در سال 70 توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گيلان مورد بازسازي و مرمت قرار گرفت.
رابینو درباره این پل می نویسد : "پل لوشان بنایی زیبا از آجر است كه مركب از یك طاق كوچك و دو طاق بزرگ است و تاریخ بنایش به دوران خسروخان می رسد. روس ها شیب این پل را كه تند بود ملایم نمودند".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر