۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۸, شنبه

نگاهی به موزه نظامی بندرانزلی ( كاخ ميان پشته )




موزه نظامی انزلی يا همان كاخ ميان پشته تلفيقي از ظرافت ، زيبايي و هنر معماري با جلوه‌هايي از سلحشوري و رزم‌آوري است.



ساخت بناي كاخ ميان پشته به دستور رضاخان و به دست مهندسان ايراني در سال ‪ ۱۳۰۸‬آغاز شد و پس از دو سال به پايان رسيد.


اين بنا در يك هزار و ‪ ۱۶۸‬متر مربع زيربنا در دو طبقه ساخته شده است.



بدنه ساختمان از سنگ و دو جداره ساخته شده و بين دو جدار آن حدود ‪۱۰‬ سانتي متر فاصله نهاده‌اند.



در اتاق‌ها و حتي قسمت‌هاي بيروني هواكش‌هايي با توري‌هاي فلزي تعبيه شده است تا ساختمان از رطوبت محفوظ بماند.


كاخ را طوري ساخته‌اند كه درست بر وسط دو موج شكن نظاره دارد. ساختمان داراي يك در بزرگ از سمت شمال است كه طرحي از يك خورشيد در حال غروب را بر خود دارد.

پس از يك راهروي پهن سرسراي كاخ نمايان مي‌شود و با دو رديف پلكان وسيع و متقارني از دو سو به طبقه بالا منتهي مي‌گردد.

در ميان اين دو رديف پله نيز پنجره چوبي دلبازي با طرحي از يك خورشيد كامل قرار دارد.

كاخ داراي يك سرسراي وسيع ، ‪ ۱۱‬اتاق و يك سالن پذيرايي با چهار سرويس حمام و دستشويي است. سقف همه اتاق‌ها بتون مسلح بوده و روي آن به شكل زيبا و هنرمندانه‌اي گچ‌بري شده و در زوايا با تعدادي مجسمه‌هاي كوچك گچي تزئين شده است.

از جمله كارهاي هنري اين ساختمان پله‌اي است بنا نهاده بر روي يك ستون كه طبقات را به هم وصل مي‌كند به طوريكه اگر شخصي زير شيرواني ساختمان هم باشد مي‌تواند كف زيرين را ببيند.

كاخ ميان پشته بعد از انقلاب اسلامي چند سالي بلا استفاده مانده و از سال ‪ ۱۳۶۷‬شمسي پس از تعميرات اساسي و تعويض حلب‌هاي شيرواني، به موزه نيروي دريايي تبديل شد.
طبقه پايين شامل سلاح‌هاي سبك و ابزار نظامي دوران‌هاي مختلف از صفويه و زنديه تا دوره رضاخان است در ميان اين اشيا از سپر پوست كرگدن گرفته تا لباسهاي زرهي و و كلاهخود و از سلاحهاي سبك مانند ششلول و هفت تير تا تفنگ‌هاي بزرگ قلعه‌اي و تفنگهاي سنگ چخماق ديده مي‌شود.
همچنين ماكت هايي از ناوهاي جنگي در قفسه‌هاي شيشه‌اي قرار داده شده است.


در طبقه دوم اشياي مربوط به كاخ از مبلمان گرفته تا قفسه‌هاي چوبي منبت كاري شده بسيار زيبا، شمعدانهاي برنزي ، ظروف كريستال و هديه‌هايي كه سران كشورهاي ديگر به رضاخان هديه داده‌اند، وجود دارد.

تابلوي نقاشي از ناصرالدين شاه و تابلوي كبك آويز كمال الملك در ميان تعداد ديگري آثار نقاشي بر ديوارهاي كاخ خودنمايي مي‌كند.

راديو ضبط مبله‌اي كه هيتلر به رضاخان هديه داده، ميز كار بسيار زيباي چوبي كه بر روي پايه‌هاي چوبين قطوري به شكل چهار شير قرار گرفته و لوستر بزرگي كه از چوب ساخته شده برخي از اشياي بسيار جالب توجه كاخ هستند.


در همه اتاق‌ها شومينه ديواري تعبيه شده است. پنجره‌هاي بزرگ و دلباز پذيراي نور خورشيد هستند و اين امكان را براي ديداركنندگان مهيا مي‌كنند كه زواياي مختلف باغ و موج‌شكن را ببينند.

در گچ‌بري‌هاي ساخته شده روي سقف علاوه بر تصاوير گل و ريحان ، تصاوير سر شير نيز ديده مي‌شود.

گرچه تانك ها، توپ ها و سلاح‌هاي سنگين و نيمه سنگيني كه در گوشه و كنار باغ نهاده شده فضايي نظامي را در ذهن تداعي مي‌كند اما نتوانسته عطر بهار نارنجها و لطافت رياحين و درختان باغ را تحت‌الشعاع قرار دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر